"Tour de France jako przedstawienie kulturowe"

ksiazka-tdfjakoprzesstawieniekulturowe

Nakładem wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego na rynku ukazała się książka "Tour de France jako przedstawienie kulturowe".

Autorem tej pracy naukowej jest Jakub Papuczas, który zjawisko "Wielkiej Pętli" i szerzej kolarstwa ujął od strony "humanistycznej". Przedmiotem badań jest tu człowiek jako istota społeczna oraz jego twórczość .

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. Po co Tour de France jedzie i dlaczego w ogóle wyruszył?
1.1. Z jakiego powodu, analizując Tour de France dziś, trzeba spojrzeć w przeszłość
1.2. „Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak ten wynalazek zmieni świat”, czyli jak postrzegano rower przed pierwszym Tour de France
1.3. Świat jako wystawa
1.4. Kolarstwo jako przedstawienie
1.5. „Moralna regeneracja narodu”, czyli Tour de France i sprawa narodowa
1.6. Tour de France jako przedstawienie-idea(lne)

Rozdział II. Tour de France jako epopeja
2.1. Tour de France między materialnością a medialną reprezentacją
2.2. Narodowa „epopeja” w odcinkach, czyli Tour de France i codzienna prasa
2.3. Epickie wyznaczniki Tour de France
2.4. „Tytani szos”

Rozdział III. Tour de France jako performans pamięci
3.1. Tour de France jako miejsce pamięci?
3.2. Tour de France jako środowisko pamięci
3.3. Wielki finał na Polach Elizejskich

Rozdział IV. Tour de France jako widowisko
4.1. Tour de France w telewizyjnej transmisji
4.2. Tour de France na żywo
4.3. Scenariusz wyścigu
4.4. Rola i funkcja sportowego komentarza

Rozdział V. Performans wspomagany

Epilog

Bibliografia

Opis wydawcy:

Choć każda część tej książki wymaga odmiennego zaplecza materiałowego i intelektualnego, w każdej z nich Autor dowodzi swojej świetnej orientacji zarówno w dziejach i współczesności kolarstwa oraz Touru, jak i w propozycjach performatyki, a także szeroko rozumianej humanistyki, które z całą swobodą wykorzystuje jako narzędzia do doprecyzowania swoich analiz i pogłębienia interpretacji. W rezultacie praca, która na pozór dotyczy bardzo specjalistycznego zjawiska i dość wąskiej niszy, otwiera się na niezwykle rozległe perspektywy i może być z pożytkiem czytana również przez tych, którzy w ogóle nie wiedzą, kim jest Alberto Contador.
Z recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Performatywne badanie wyścigów Tour de France to przedsięwzięcie oryginalne i pionierskie w skali światowej. Jak dotąd w żadnym języku nie ukazała się rozprawa na temat sportu równie ambitna i stosująca tak konsekwentnie metodologie performatyki. Autor z pełną świadomością odrzuca aparat badawczy innych nauk, jak historia czy socjologia, skupiając uwagę wyłącznie na performatywności legendarnego wyścigu. Taki odważny i radykalny zabieg prowadzi do rewelacyjnych rezultatów: koncentracja na jednym zjawisku owocuje pogłębieniem interpretacji, a performatywne narzędzia umożliwiają odkrycie źródeł i dynamiki przemian wyścigu, odsłaniając zarazem zadziwiającą złożoność i wielowymiarowość tego zdarzenia.
Książka Jakuba Papuczysa to bezprecedensowe osiągnięcie naukowe, dowód użyteczności performatyki w badaniu współczesnych przemian społecznych i transformacji kulturowych.
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Kocura

"Tour de France jako przedstawienie kulturowe"
ISBN: 978-83-233-3885-7
rok: 2015
format: B5
stron:190
oprawa: miękka

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: